جستجو کردن
تغییرات کنکور ۱۴۰۲

تغییرات کنکور ۱۴۰۲

سلام رفقا، امروز در این مقاله به بررسی کامل مصوبات جدید تغییرات کنکور ۱۴۰۲ در شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهیم پرداخت.

چندین سال است که خبرات تغییرات اساسی کنکور سراسری را می‌شنویم. گمانه‌زنی‌های متفاوتی در مورد تغییرات کنکور ۱۴۰۱ نیز سال قبل به گوش می‌رسید که تصویب نشد و کنکور ۱۴۰۱ کماکان به شیوه قدیم خود در تیر ماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد. اما تغییرات و قوانین جدید کنکور به کنکور ۱۴۰۲ رسید و کنکور ۱۴۰۲ با تغییرات جدیدی طبق مصوبه شورای عالی انقالاب اسلامی در آینده برگزار می‌شود.

تغییرات کنکور ۱۴۰۲

طبق گفته‌های قبلی تغییرات آزمون سراسری سال 1402 به شرح زیر خواهد بود.

  1. حذف دروس عمومی
  2. برگزاری ۲ کنکور تخصصی در یک سال
  3. تاثیر ۶۰ درصدی معدل کتبی در کنکور

عناوین کلی تغییرات کنکور سراسری سال 1402 رو مشاهده کردید. همچنین بعضی از عناوین تغییر بودجه بندی سوالات تخصصی و نحوه پذیرش داوطلبان در کنکور سراسری نیز تشریح شده است. در ادامه به بررسی جزییات کامل این مصوبه می‌پردازیم. لغو تغییرات کنکور سال 1402 و یا تایید آن را هنوز با این مصوبه نمی‌توان تعیین کرد.

حذف دروس عمومی در کنکور ۱۴۰۲

طبق مصوبه تشریح شده شورای عالی انقلاب فرهنگی در کنکور ۱۴۰۲ دروس عمومی حذف خواهند شد و ارزیابی دروس عمومی به سوابق تحصیلی سه سال آخر داوطلبان افزوده می‌شود. در کنکور ۱۴۰۲ صرفا دروس تخصصی مطرح خواهد بود و داوطلبان صرفا به سوالات دروس تخصصی در آزمون سراسری ۱۴۰۲ پاسخ می‌‌دهند. دفترچه عمومی و سوالات عمومی دیگر در بین سوالات کنکور سراسری پدیدار نخواهند شد.

برگزاری دو مرحله‌ای کنکور سراسری سال 1402

طبق بیانیه‌ی سازمان سنجش، کنکور سراسری ۱۴۰۲ در سال ۲ مرحله برگزار خواهد شد و صرفا دروس تخصصی مورد پرسش قرار خواهند گرفت و هر کنکور دو سال اعتبار خواهد داشت. تا به این بازه‌ی زمانی شما به طور مثال اگر در کنکور ۱۴۰۰ شرکت کرده‌ باشید و قصد انتخاب رشته داشته باشید، باید در یکی از گزینه‌های ورورد به دانشگاه در مهر ماه و یا بهمن ماه اقدام کنید.

یکی دیگر از نکات قابل ذکر این لایحه و قانون جدید تغییرات کنکور ۱۴۰۲ تغییر بودج بندی دروس تخصصی است.

پس از این بازه‌ی زمانی کارنامه کنکور شما برای ورود به دانشگاه اعتباری ندارد و باید دوباره در کنکور ثبت نام کنید. اما طبق این قانون جدید هر کنکور برای ۲ سال متوالی اعتبار خواهد داشت.

تاثیر ۶۰ درصدی معدل کتبی درآزمون سراسری ۱۴۰۲

طبق مصوبه‌های ذکر شده از شورای عالی انقلاب فرهنگی پذیرش دانشجو به دو شکل خواهد بود: پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی و بر مبنای معدل است که حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد ظرفیت پذیرش را شامل می‌شود.

پذیرش بر اساس آزمون و سوابق تحصیلی استاندارد که برای سال ۱۴۰۲ پانزده درصد ظرفیت است بر مبنای ۴۰درصد سابقه تحصیلی سال دوازدهم و بر مبنای ده درس به شکل استاندارد کشوری آزمون برگزار می‌شود. هر درس ضریب خود را خواهد داشت، ۶۰ درصد هم سهم آزمون سراسری خواهد بود.

قوانین جدید اعلام شده برای آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ از سری مصوبه‌های پیشنهادی و ارائه شده شورای عالی انقلاب فرهنگی است و هنوز نمی‌توان به صورت قطعی در مورد آینده کنکور تصیمیم گرفت و قضاوت کرد و آیا تغییرات آزمون سراسری ۱۴۰۲ قطعی است؟ هنوز پاسخ این سوال نیز شفاف نیست.

تغییرات کنکور ۱۴۰۲ (آپدیت ۱۵ تیر ۱۴۰۲)

کنکور ۱۴۰۲ نیز مانند ککور سال‌های پیشین بدون تغییر برگزار می‌شود و این مصوبه تعلیق می‌شود. کماکان کنکور به شیوه سابق برگزار خواهد شد.

سوالات خود را از قسمت نظرات با من در میان بگذارید، پاسخگوی سوالات شما دوستان عزیز خواهم بود. از طریق قسمت ارتباط با من نیز می‌توانید مستقیما با من در ارتباط باشید.

فهرست مطالب

می 19, 2024 02:41

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جواب سوالت رو پیدا نکردی؟ سوالت رو از من بپرس...